Bahaya Bila Pokok Berbuah Tapi Jadi Kurus

Pernahkah kita lihat pokok sawit berbuah lebat. Tapi makin lama makin kurus. Sampaikan pokok tu kurus meruncing ke atas.

Sawit Tiada Hasil

Kenapa Pokok Membesar Tak Seimbang?

Bentuk pokok sawit kita adalah gambaran kesihatan pokok tu. Macam kita juga. Waktu kecil kita pernah berlari-lari dan jatuh.

Akibat jatuh, kita pun luka. Kesan luka tu akan tinggalkan parut. Jadi dari parut kita dapat lihat gambaran kesakitan lalu.

Sama juga macam pokok sawit kurus meruncing bahagian atas. Ianya berlaku sebab pokok tidak mendapat zat cukup. Iaitu tiada unsur Phosphorous.

Kes ni boleh berlaku apabila kita tak beri pokok baja butir NPK yang secukupnya. Mungkin kita hanya tabur baja Urea padi. Atau boleh jadi kita tabur booster buah sawit sahaja.

Baja palsu, tak guna

Akibatnya pokok memang berbuah lebat mula-mula . Tapi lama-lama jadi rosak. Akhirnya tak berbuah langsung.

Kesan Apabila Pokok Kurus Meruncing

Apabila pokok meruncing, baja dan air tak dapat diagih dengan betul. Iaitu akan tersekat bahagian runcing tu.

Nak senang faham, tengok botol air mineral besar. Bila kita tuang, tak semua air dapat keluar dengan laju. Ada air tersekat kat tengkuk kecil botol.

Akibatnya pokok tak dapat baja dengan normal. Lalu lama kelamaan hasil sawit pun kurang.

Rawat Pokok Meruncing

Memandangkan pokok ni tak dapat agih baja dengan baik, maka kita perlu sediakan baja tandan buah yang mudah diserap oleh pokok. Supaya untuk bagi kekal keluarkan hasil sementara pulih.

Bentuk baja tandan buah sawit yang terbaik adalah baja cecair organik. Pastikan baja tersebut berkualiti yang memang terbukti berkesan. Juga dapat membantu meningkatkan serapan baja butir NPK menjadi lebih berkesan.

IMG_9329

Dengan ini, pokok akan terus berbuah lebat besar dan padat. Manakala pokok terus subur besar dan hidup lebih lama.

CONTOH POKOK YANG BERJAYA DIPULIHKAN

14040210_1142089752530349_8909228331265785138_n

Rawat pokok anda kembali berbuah di sini —>

RAWATAN SAWIT

Agro Prima Trade

 

PUNCA SAWIT PERNAH BERBUAH BANYAK, SEKARANG TAK BANYAK LAGI

Barangkali ada kat kebun kita atau kebun rakan kita kes begini. Awal-awal tanam, pokok berbuah lebat. Tandan keliling pokok.

Namun bulan-bulan seterusnya, hasil pun kurang dan terus kurang. Sampaikan ada pokok yang tak ada buah langsung. Bunga jantan je ada.

baja sawit terbaik, baja sawit kelapa terbaik, harga baja sawit mpob f4, baja sawit real strong, baja sawit mpob, baja sawit murah, baja sawit, kelapa sawit, sawit, baja terbaik, baja organik, baja organik sawit, baja cecair, baja kelapa sawit, baja kelapa sawit terbaik, baja fog, baja fertilizer optimum grow, fertilizer optimum grow, hasil sawit tak menentu

Akibatnya, bila jual buah sawit, dapat duit ciput sahaja. Parah betul macam ni. Sebabnya kita nak kena pusing modal beli baja dan bersih kebun lagi.

KENAPA HASIL JADI TAK MENENTU?

Ada beberapa keadaan puncanya. Iaitu punca dari semulajadi dan punca dari kita sendiri.

Boleh jadi baja yang kita guna tu adalah booster. Iaitu dia paksa pokok untuk bagi hasil tinggi mengejut dan drastik tiba-tiba. Bulan-bulan seterusnya, pokok jadi sakit dan merajuk tidak mahu berbuah lagi.

Baja palsu, tak guna

Boleh jadi juga, pada bulan tersebut belaku perubahan cuaca mendadak. Contohnya jerebu sangat teruk atau kemarau melampau. Akibatnya pokok terencat secara semulajadi.

NAMUN…

Apa yang berlaku adalah cuaca dah baik, baja dah tabur elok tapi tetap jadi kes hasil tak menentu. Untuk kes ini, biasanya baja yang kita tabur tu tak dapat bentuk tandan. Hanya bagi subur pokok je.

fertilizer

Memang sebelum tu ada tandan keluar lepas tabur baja. Ini kerana baja NPK tu bertindak balas subur kan pokok. Akar pula terpaksa berkerja keras cari baja semulajadi yang membentuk tandan sawit.

Mula-mula akar dapat jumpa baja tandan semulajadi didalam tanah setempat. Lepas dah habis guna untuk bulan tu, baja tandan semulajadi dalam tanah pun dah habis. Lalu tanah kekeringan unsur baja yang berfungsi dekat bahagian bentuk tandan.

bunga sawit, baja sawit terbaik, baja sawit kelapa terbaik, harga baja sawit mpob f4, baja sawit real strong, baja sawit mpob, baja sawit murah, baja sawit, kelapa sawit, sawit, baja terbaik, baja organik, baja organik sawit, baja cecair, baja kelapa sawit, baja fog, baja fertilizer optimum grow, fertilizer optimum grow

Akibatnya, kita tengok pokok sawit kita pun tak keluar tandan dengan lebat macam sebelum tu lagi.

CARA KEKALKAN HASIL

Caranya adalah kita bekalkan balik baja tandan yang disedut akar pokok. Unsur baja ini adalah BORON. Fungsinya untuk bentuk dinding sel bunga betina pokok sawit.

baja sawit terbaik, baja sawit kelapa terbaik, harga baja sawit mpob f4, baja sawit real strong, baja sawit mpob, baja sawit murah, baja sawit, kelapa sawit, sawit, baja terbaik, baja organik, baja organik sawit, baja cecair, baja kelapa sawit, baja kelapa sawit terbaik, baja fog, baja fertilizer optimum grow, fertilizer optimum grow, membaja musim hujan

Jadi dengan adanya bunga betina serta bunga jantan, pokok pun akan keluarkan tandan yang lebat. Hasil jualan pula akan naik berkali-kali ganda. Memang masyukkk!

baja sawit terbaik, baja sawit kelapa terbaik, harga baja sawit mpob f4, baja sawit real strong, baja sawit mpob, baja sawit murah, baja sawit, kelapa sawit, sawit, baja terbaik, baja organik, baja organik sawit, baja cecair, baja kelapa sawit, baja kelapa sawit terbaik, baja fog, baja fertilizer optimum grow, fertilizer optimum grow, hasil sawit tak menentu

 

Apa Tujuan Kita Tanam Sawit Sebenarnya?

Nak tanam sawit bukan mudah. Bukan juga susah. Hanya perlukan penjagaan ikut saranan.

Perlu jaga saliran, jaga prunning dan jaga baja. Dengan ada semua ni, barulah pokok dapat berbuah.

Palm oil plantation and road. © Myrthe Verweij/Milieudefensie. Media: ONE-TIME USE ONLY. PLEASE DELETE AFTER USE.
Palm oil plantation and road. © Myrthe Verweij/Milieudefensie.
Media: ONE-TIME USE ONLY. PLEASE DELETE AFTER USE.

JADI APAKAH TUJUAN KITA TANAM SAWIT?

Tujuannya adalah untuk dapatkan duit. Iaitu duit jualan buah sawit. Boleh guna duit buat tampung bayaran kereta, bagi family makan sedap dan buat tabung simpanan kecemasan.

duit

Itulah tujuan sebenar kita tanam sawit. Namun, apa yang berlaku adalah duit jualan sawit kita kurang. Puncanya dari hasil sawit yang rendah.

Sawit Tiada Hasil

Apabila duit jualan rendah, kita tak dapat pusing modal kebun dengan baik. Nak tak nak, kita kena upah orang bersih kebun.

Kena upah orang membaja dan kena upah orang prunning. Belum kira lagi kos baja dan lain-lain. Itulah terjadinya kes makan modal.

TIPS NAIKKAN JUALAN SAWIT

Ada dua cara nak naikkan untung jualan sawit. Pertama kita kurangkan kos. Iaitu kita guna baja yang lebih harga bajet.

Atau boleh jadi kita sendiri buat kerja-kerja kebun. Contoh, biasanya kita upah orang menabur baja, kemudian kita buat sendiri pembajaan. Jadi kita jimat kos upah.

Sumber Gambar: Blog Bulazbujamils
Sumber Gambar: Blog Bulazbujamils

Kedua, kita naikkan hasil sawit. Apabila hasil sawit naik, maka jualan sawit pun naik. Ianya bergantung kepada berat tandan dan jumlah tandan.

Adakalanya kita sudah tabur baja NPK dengan baik. Namun pokok tetap tak berbuah, ini kerana NPK hanyalah menyuburkan pokok. Untuk naikkan jumlah tandan, kita perlukan baja tambahan yang boleh hasilkan tandan.

Baja siap EM, bunga sawit, baja sawit terbaik, baja sawit kelapa terbaik, harga baja sawit mpob f4, baja sawit real strong, baja sawit mpob, baja sawit murah, baja sawit, kelapa sawit, sawit, baja terbaik, baja organik, baja organik sawit, baja cecair, baja kelapa sawit, baja fog, baja fertilizer optimum grow, fertilizer optimum grow

Baja tambahan adalah pelaburan. Dengan melabur sedikit untuk baja tambahan, hasil mungkin naik berkali-kali ganda. Itulah pelaburan kebun yang terbaik.

baja sawit terbaik, baja sawit kelapa terbaik, harga baja sawit mpob f4, baja sawit real strong, baja sawit mpob, baja sawit murah, baja sawit, kelapa sawit, sawit, baja terbaik, baja organik, baja organik sawit, baja cecair, baja kelapa sawit, baja kelapa sawit terbaik, baja fog, baja fertilizer optimum grow, fertilizer optimum grow, membaja musim hujan

 

Inilah Bahan Utama Nak Bagi Sawit Terus Keluar Pucuk Baru?

Bila lalu kawasan-kawasan kebun sawit, kita tengok macam-macam keadaan pokok sawit. Ada yang segar bugar keluar hasil bertandan-tandan. Ada yang banyak pokok jantan tak keluar tandan langsung.

Ada yang kita lalu 2 tahun lepas, pokok tengah pendek. Kita lalu bulan lepas pun pokok masih pendek. Rupanya pokok sawit tu dah tua, tapi terbantut rupanya.

Panduan Pokok Kelapa Sawit
Sumber Gambar: blog ujangmym

FAKTOR TERBANTUT DAN PUCUK BARU TAK KELUAR

Biasanya keadaan bergini berlaku kat tanah bermasalah. Contohnya tanah berpasir dan tanah gambut. Paling banyak kat tanah gambut.

Ada juga berlaku kat tanah yang salirannya tersekat. Iaitu air bertakung je.

Tanah Lembap

Tanah begini bersifat masam. Jadi mikroorganisma baik yang membantu pokok tak dapat hidup kalau tanah masam. Ini menyebabkan proses tindakbalas mineral unsur N (nitrogen) tidak berlaku.

Nitrogen ni unsur utama untuk pembentukan daun. Akhirnya bila tiada nitrogen, pucuk-pucuk baru pun tak dapat terbentuk. Jadilah pokok kita terbantut dan tak ada hasil sangat.

Pelepah Sawit Tidak Terbuka

KENAL PASTI POKOK KURANG NITROGEN

Kalau nak kenal pokok kurang nitrogen, tengok dekat daun dia. Kalau masa kecil daun asyik kuning je, kena berhati-hati lah tu. Yang daun kuning ni lah berkemungkinan besar jadi terbantut dan hasil rendah.

Baja Kelapa Sawit Terbaik

Agro Prima Trade

Bagaimanakah Kebun Sebelah Menjatuhkan Hasil Sawit Kita 

Apabila sudah ada kebun, kita pun jaga kebun dengan sebaiknya. Prunning tiap-tiap bulan, semak di tebas bersih dan baja pun penuh berdisiplin.

Kelapa sawit Terbaik

Supaya kebun kita subur dan berikan hasil tinggi. Namun, hasil tetap rendah dan kena serangan kulat ganoderma. Ada kemungkinan ia bukan sebab kebun kita.

Parah.

BAGAIMANA KEBUN SEBELAH BOLEH JEJASKAN HASIL KEBUN KITA?

Katakan kebun sebelah kita penuh semak samun dan terbiar. Rumput tidak ditebas dan kebun sudah tidak terurus. Lalu tikus membiak disitu.

Tikus-tikus itu boleh buat kacau dengan masuk ke dalam kebun kita. Habis bunga sawit kita diserang dan tak sempat jadi tandan.

sawit jantan

Ada juga kes, pokok kebun sebelah sudah tua. Kemudian dibunuh dengan racun supaya mati. Batang pokok-pokok mati dan beracu ini begitu sahaja.

Kelapa sawit terbaik

Akibatnya, kulat ganoderma pun membiak di batang pokok mati ini. Lama kelamaan, ganoderma merebak masuk ke kebun kita yang tidak bersalah.

MENGATASI KEADAAN INI

Dalam kes ini, boleh cuba berbincang dengan pemilik kebun sebelah. Supaya mereka turut jaga kebun. Jika mereka tak mampu, kita boleh usulkan untuk urus kebun mereka dan hasilnya boleh bahagi.

Sekiranya keadaan sesuai, buat parit dalam antara kebun kita dan kebun sebelah. Dengan ini akar pokok yang bermasalah di kebun sebelah tidak merebak masuk ke kebun kita.

Kelapa sawit terbaik

Sawit Kalis Melawas

MUSIM MELAWAS PUN HASIL TINGGI, MUSIM BIASA LAGILAH LUAR BIASA!

Agro Prima Trade

 

Adakah Baka Penentu Hasil Sawit?

Masa awal-awal nak tanam pokok dulu, kita pun google di internet. Kita tanya orang sekeliling yang pernah tanam sawit.

Lalu kita cari anak benih baka apa yang terbaik. Iaitu yang kena dengan bajet kita. Dengan harapan hasil sawit kita nanti keluar dengan banyak.

anakkelapasawit

ADAKAH BENIH SAWIT NI PENENTU HASIL?

Jawapannya memang betul. Iaitu benih baka yang baik mudah untuk bagi hasil yang baik. Tambahan pula ianya telah melalui proses kaji selidik.

Jadi pokok-pokok ni menjadi lebih kuat. Serta tahan dari serangan penyakit.

Kajian kelapa sawit

.

Kita ambil contoh macam ni. Kita ada 2 biji kereta, satu kereta Kancil lama. Lagi satu kereta Myvi.

Jika kita nak buat lumba, tentulah kita ambil Myvi sebab kita tahu keupayaan enjin dia. Lagi power dari enjin Kancil.

Begitu juga dengan baka sawit.

NAMUN…

Adakah benih biasa tak boleh beri hasil tinggi? Begini, benih biasa-biasa pun boleh berikan hasil baik. Iaitu apabila kita jaga dengan baik.

ank pokok sawit

Caranya ialah, kita jaga saliran supaya air tidak bertakung. Kita jaga prunning supaya bunga baru tidak terkepit celah pelepah.

Dan kita jaga baja supaya pokok sentiasa subur. Akhirnya pokok biasa-biasa pun akan keluarkan hasil yang tinggi juga.

Sawit Kalis Melawas

Agro Prima Trade

Sekarang Sawit Dalam Keadaan Terumbang Ambing

Kalau di tanya rakan sawit kita sekarang, macam-macam keadaan berlaku di kebun mereka. Ada yang kebun terbakar, buah kurang banyak atau hasil rendah sangat-sangat.

Palm oil plantation and road. © Myrthe Verweij/Milieudefensie. Media: ONE-TIME USE ONLY. PLEASE DELETE AFTER USE.
Palm oil plantation and road. © Myrthe Verweij/Milieudefensie.

Sawit Sedang Di Uji Berturut-turut

Hujung tahun lepas, berlaku musim hujan. Ini kita namakan sebagai musim melawas hujung tahun. Iaitu hujan telah melindungi matahari dari sampai ke pokok.

awan hujan

Pokok yang tidak mendapat cahaya matahari ini menjadi tidak cukup tenaga. Lalu pokok tidak dapat proses pembentukan buah.

Masuk awal tahun pula, berlaku musim kemarau dan panas. Iaitu hujan tidak turun dalam jangka masa lama. Hinggakan ada kebun sawit terbakar akibat cuaca panas ini.

forest_burning_lg

Pokok kehausan dan sekali lagi tidak dapat berfungsi dengan baik. Keadaan ini juga mengganggu pembentukan tandan dan hasil menjadi kurang.

Sekarang ini pula, berlaku jerebu teruk di beberapa tempat. Cahaya matahari terlindung dari pokok akibat dihalang oleh asap. Kumbang pendebungaan juga banyak mati.

baja sawit terbaik, harga baja sawit mpob f4, baja sawit real strong, baja sawit mpob, baja sawit murah, baja sawit, kelapa sawit, sawit, baja terbaik, baja organik, baja organik sawit, baja cecair, baja kelapa sawit, baja fog, baja fertilizer optimum grow, fertilizer optimum grow, rawat tanah, Kumbang sawit, Kumbang kelapa sawit, elaeidobius kamerunicus

Akibatnya proses pendebungaan tidak terbentuk baik. Maka tiadalah tandan baru.

Ada Jalan Penyelesaian

Dikala kita dengar ada orang yang rendah hasil, kita juga dengar ada pemilik sawit yang tengah meningkat naik hasilnya.

Buah sawit makin cepat masak. Tandan pula lebih banyak dari sebelum ini.

01

Caranya ialah, kita berikan baja yang mudah diserap oleh pokok. Iaitu baja yang sediaada dalam bentuk cecair.

Pokok yang menghadapi keadaan ini akan berada dalam keadaan stress. Jadi, baja organik akan membantu pokok mengurangkan stress dengan membekalkan baja jenis mesra akar.

Sawit Kalis Melawas

Fertilizer Optimum Grow black

Agro Prima Trade

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.