SAWIT MELAWAS SEBAB TANGAN KITA


Sawit melawas boleh secara semula jadi. Samada berlaku perubahan cuaca. Boleh jadi juga kita terlalu kerap guna baja kimia & racun. 

.
Tanpa kita sedar juga, boleh jadi sawit melawas berpunca dari tangan kita sendiri. Sebagai contoh, kita terover prunning pokok matang.

.
Buah akan jadi tergantung. Keadaan ini menjadikan pokok sawit sakit dan tidak mampu berbuah baik untuk musim seterusnya.

.
Bagi pokok sawit subur, hasil boleh keluar seawal umur 2 tahun setengah. Pokok ini perlu di tuai secara berhati-hati dan tidak kasar.

.

bajasawit.com 
|SHARE| #kitagengsawit

Kesan Hujan Kepada Musim Melawas

Sawit melawas

Bila musim hujan, hasil sawit biasanya kurang. Biasa kutip hasil setiap 15 hari, mungkin kena kutip setiap 25 hari. Tambah lagi banyak bunga x jadi buah sawit.

Nak jadi buah sawit, pokok tu perlukan matahari yang cukup. Iaitu 6 jam sehari berterusan sebab pokok nk proses makanan.

Apabila tenaga kurang, penghuraian makanan tidak berlaku dengan baik. Makanan yang tidak terhurai ini tidak membentuk sel-sel untuk pembentukan buah.

Inilah puncanya sawit kita melawas pada musim hujan.

.

bajasawit.com

|SHARE| #kitagengsawit

Daun anak sawit kuning, Baja siap EM, bunga sawit, baja sawit terbaik, baja sawit kelapa terbaik, harga baja sawit mpob f4, baja sawit real strong, baja sawit mpob, baja sawit murah, baja sawit, kelapa sawit, sawit, baja terbaik, baja organik, baja organik sawit, baja cecair, baja kelapa sawit, baja fog, baja fertilizer optimum grow, fertilizer optimum grow
Mark & Force

 

BAKAL DILANCARKAN : Inilah Harapan Untuk Petani Yang Memerlukan Bantuan

Kami Payung, Bantuan pemilik sawit

06 Jan 2017: Pihak bajasawit.com dibawah Mark & Force Sdn Bhd telah melancarkan satu kempen bantuan kewangan kepada golongan memerlukan dikalangan petani.

Kempen ini dinamakan sebagai #KamiPayung iaitu sempena memayungi dan melindungi golongan yang memerlukan bantuan. Setiap pembelian baja FOG dari syarikat Mark & Force Sdn Bhd akan disumbangkan kepada ibu bapa ini.

Kempen ini akan dimulakan untuk membantu golongan pelajar sekolah. Ini bertujuan untuk meringakan bebanan ibu bapa yang bekerja sebagai petani dalam membentuk anak-anak yang cemerlang. Demi Masa Hadapan Mereka.

Jangan Cakap Mark & Force Tak Payung

 

Daun anak sawit kuning, Baja siap EM, bunga sawit, baja sawit terbaik, baja sawit kelapa terbaik, harga baja sawit mpob f4, baja sawit real strong, baja sawit mpob, baja sawit murah, baja sawit, kelapa sawit, sawit, baja terbaik, baja organik, baja organik sawit, baja cecair, baja kelapa sawit, baja fog, baja fertilizer optimum grow, fertilizer optimum grow

Baru Je Cuba Baja Baru, Hasil Terus Rendah

Pernah tak terjadi, kita nampak iklan baja kat internet. Katanya baja tu berbaloi-baloi walaupun harganya macam mahal sikit dari baja lain. Tapi, bila kita guna je, hasil terus menurun.

hasil-rendah

APA KES NI BOS?

Okay macam ni… Ada dua kemungkinan. Pertama, baja tu memang tidak berkualiti. Kedua, memang ketika kita guna tu, sawit tengah masuk musim melawas atau menurun.

Untuk kes pertama, kita dah guna dengan betul. Kita letak ikut sukatan dan kaedah yang diberikan, tapi hasilnya tak naik-naik jugak. Malahan makin menurun. Itu tandanya baja tu tak sesuai dengan sawit kita atau baja tu tak berkualiti.

Kes kedua pulak, kita dah guna baja dengan kaedah betul. Tapi cuaca jadi tidak menentu. Terkebetulan pulak tu dengan masa kita cuba baja baru. Contohnya musim hujan lebat atau kemarau teruk.

awan hujan

Akibatnya, kita tanya semua orang, memang kebanyakan orang lain bagitau hasil tengah menurun teruk walaupun guna baja lain dari kita guna. Untuk kes kedua, ini tandanya bukan faktor baja yang buatkan hasil kita turun.

Ianya kita panggil sebagai faktor luar kawalan. Atau nama mudah dipanggil sebagai musim melawas.

Bak kata orang, itu semua kerja-kerja Tuhan yang sedang merancang benda lebih baik untuk kita. Jadi, terus bersawit seperti biasa.

Daun anak sawit kuning, Baja siap EM, bunga sawit, baja sawit terbaik, baja sawit kelapa terbaik, harga baja sawit mpob f4, baja sawit real strong, baja sawit mpob, baja sawit murah, baja sawit, kelapa sawit, sawit, baja terbaik, baja organik, baja organik sawit, baja cecair, baja kelapa sawit, baja fog, baja fertilizer optimum grow, fertilizer optimum grow

Mark & Force

APA YANG ANDA RUGI BILA HARGA SAWIT NAIK?

Baja kelapa sawit Ternaik

Bila kita jual buah sawit, kita tengok harga dekat resit berbeza dari bulan-bulan yang lepas. Ada sesetengah bulan, harganya tinggi. Ada sesetengah bulan harganya rendah.

Logik kita, bila harga sawit tinggi, tentulah kita untung besar kan? Tapi… tak semestinya begitu. Adakalanya bila harga sawit tinggi, kita boleh rugi juga.

duit terbang

JADI WAKTU BILA KITA RUGI MASA HARGA SAWIT TINGGI?

Kita rugi apabila hasil rendah semasa harga sawit tengah tinggi. Walaupun harga tinggi mencanak, namun jika hasil ciputtt, duit jualan buah sawit pun ciputtt jugak.

org kebun

Keadaan macam ni berlaku bila kita tidak menjaga hasil dengan baik sewaktu hasil sawit tengah rendah. Mungkin akibat kita rasa kecewa dengan harga sawit rendah, lalu kita biarkan pokok kelaparan makanan iaitu baja.

Akhirnya pokok sakit dan tak dapat beri hasil banyak semasa harga sawit tengah tinggi.

Penyelesaiannya adalah sentiasa beri pokok makan dengan baik. Iaitu beri baja supaya pokok sawit kita sihat dan berikan hasil sawit lumayan.

logo

 

Selain Hasil, Apa Yang Terjejas Akibat Kekurangan Baja?

baja-kelapa-sawit-terbaik
“Bila pokok kurang baja, bukan setakat hasil akan terjejas. Malahan pokok juga boleh terbantut akibat kekurangan nitrogen yang berfungsi pada bahagian daun. Baja NPK adalah wajib untuk pokok sawit”
~ En Mohd Fadzil, berpengalaman 35 tahun dalam bidang baja.
 .
Sebelum ini beliau pernah berkhidmat 30 tahun dalam syarikat baja antarabangsa. Kini berkhidmat sebagai General Manager di Sinergi Perdana Sdn Bhd yang dahulunya dikenali sebagai Konsortium Baja Nasional Sdn Bhd.
baja-kelapa-sawit-terbaik-power

Melalui pengalaman baja yang luas, kini beliau berkongsi ilmu mengenai kaedah pembajaan yang betul.

.

“Kaedah pembajaan yang terbaik adalah dengan menggunakan sistem pembajaan poket. Iaitu kita gali beberapa lubang di sekeliling pokok, kemudian tanam baja. Ini boleh mengurangkan baja hilang secara semulajadi. Namun ada kos tambahan iaitu kos menggali lubang dan upah kerja”

baja-kelapa-sawit-terbaik-bagus

 

Perkongsian Ini Dibawakan Khas Oleh:

Mark & Force