11 Buku Panduan Sawit Digital Yang Akan Menyelamatkan Hasil Sawit Anda

(Telah membantu 120,363 peladang sawit seluruh Malaysia)


Inilah Kebun Yang Berjaya Naik Hasil Tanpa Tambah Baja


Ada satu kebun yang saya lawat di Terengganu. Bila masuk dalam kebun ni, boleh nampak daun sawit tu kuning. Pemilik kebun beritahu, hasil tersangat rendah sekarang.

Pembesaran pokok juga tak sekata. Ada yang besar cepat, ada yang besar lambat. Walaupun semua pokok ni ditanam serentak.


Pemilik kebun tu pula bekerja sepenuh masa. Hanya masuk kebun bila hujung minggu sahaja.

Agak-agak bila ada penjual baja tengok, apa mereka akan sarankan? Ya, mereka akan sarankan beli baja mereka. Semata-mata nak bagi laku baja.


Singgah beli durian masa dalam perjalanan ke kebun

Apa yang saya nampak masa tu, ada punca lain yang buatkan kebun ni jadi daun kuning. Juga kurang hasil.

Iaitu saliran air tidak betul. Bila hujan, air akan berkumpul dalam tanah. Kat bahagian tanah kebun ni boleh tengok, tanah tu lembap berlebihan.


Apa kesannya kepada sawit?


Air yang bertakung dalam tanah ni menyebabkan beberapa kesan.

  1. Tanah menjadi masam dan berasid.

  2. Akar yang terendam dalam tanah masam dan air tadi jadi mereput.

  3. Tanah yang berasid juga 'reject' baja yang kita tabur keluar dari tanah sawit.

  1. Kesannya berganda-ganda.

  2. Iaitu akar sakit dan tak boleh serap baja dan air.

  3. Baja yang kita tabur jadi membazir.

  4. Lalu pokok tak dapat bekalan baja dan air yang cukup.

  5. Proses pembentukan daun dan buah jadi terganggu.

  6. Semua ini akan membawa kepada daun sawit kuning dan buah sawit tak keluar.


Ini rawatan yang dicadangkan


Semua masalah ni tidak selesai dengan baja semata-mata. Kerana baja tidak boleh buatkan air bertakung menjadi kering.

Apa yang saya cadangkan adalah, buat saliran dan sistem perparitan.

Mungkin ada kos yang tinggi pada permulaan. Nak sewa jengkaut, nak bayar upah orang dan macam-macam.

Tapi, dengan satu pelaburan kos permulaan ni, kita dapat selamatkan kebun sawit tersebut berpuluh tahun lamanya.


Kelebihan bila ada sistem perparitan adalah:

  1. Bila hujan, air ada tempat untuk mengalir keluar dari kebun dengan betul.

  2. Hujan biasanya akan bawak hakisan tanah.

  3. Hakisan tanah ni akan termendap dalam saliran yang kita buat tadi.

  4. Jadi tanah kita dan selamat dari kesan hakisan.

  5. Sama juga dengan baja yang kita tabur.

  6. Nutrien dia boleh di bawa lari air hujan.

  7. Sistem saliran dan perparitan akan jadi tempat takungan baja tadi.

  8. Kelembapan tanah menjadi optimum, tak kering sangat dan tak lembap sangat.

  9. Bila semua ni berfungsi, pokok sawit akan kembali berfungsi.


Hasil setelah bina sistem perparitan


Pemilik kebun beritahu pokok dan mula segar kembali. Hasil dah mula ada perubahan dan naik sedikit demi sedikit.

Syukur kebun ni berjaya pulih.


Inilah kelebihan bila ada ilmu sawit yang betul. Terutamanya ilmu sawit yang dibekalkan dari pakar.

Supaya kita tidak kerugian bila buat sawit. Iaitu dapat elak kerugian jangka masa pendek, sederhana dan panjang.


Senarai 11 Buku Panduan Digital Sawit


Baja yang tepat akan berikan hasil yang baik


Cara keluar dari kitaran kerugian ketika menanam sawit


Ada sawit yang masih boleh berbuah kembali dan ada sawit yang tidak akan berbuah


Kulat ini telah membawa kerugian besar kepada sawit


Biji sawit relai boleh menjadi parasit dalam kebun sawit


Pemilihan kaedah bersih kebun yang sesuai untuk anda


Atasi kerugian sewaktu menabur baja


Bukan semua kebun perlukan baja cecair


Ketahui teknik tuaian seperti syarikat ladang sawit besar


Dalam kebun kita masih ada saki baki baja bermanfaat


Panduan hasil sawit konsisten tinggi


Berapa harga yang anda rasa kami patut letak untuk panduan yang akan menyelamatkan pendapatan sawit anda berpuluh-puluh tahun?

RM 1,000?

RM 500?

RM 300?

Jangan risau, kami faham keadaan anda. Dengan gembiranya kami nak umumkan bahawa....

Semua ni kami bagi PERCUMA sahaja untuk pendaftaran sebelum
21 Ogos 2021.

Selepas tarikh ni kami akan caj harga pertama RM10.


Dapatkan 11 Buku Panduan Digital Sawit Di Sini


01

Save nombor phone ni
018-945 8377
dalam phone anda sebagai
"Jerung Panduan Sawit"

(ini penting kerana jika anda terlepas bahagaian ni, sistem tidak dapat detect nombor whatsapp anda. Whatsapp anda tidak akan menerima 11 Buku Panduan Digital Sawit)


02

Klik butang berikut


03

Itu sahaja dan nantikan 11 Buku Panduan Digital Sawit terus ke WhatApp anda.


LIBAS KASI LEBAT
NGAPPP KASI PADOO