Lagi Penipuan Baja. Berhati-hati Jenama Ini.

Dalam post sebelum ni, kami ada share mengenai bagaimana mengetahui adakah baja tersebut menipu atau pun tidak.

Antaranya adalah mereka tiru ayat iklan dan ayat lain seolah-olah memberi gambaran palsu baja mereka. Ini termasuk content dari bajasawit.com dan juga facebook Komuniti Pemilik Tanaman Sawit.

KENAPA PERLU RISAU?

Perlu risau kerana mereka boleh menipu ayat dari website lain yang terkemuka supaya orang keliru kualiti mereka. Seolah-oleh kualiti mereka terbaik.

Kalau ayat begini mereka boleh tiru dan tipu, anda boleh nilai sendiri kesahihan testimoni mereka.

Bayangkan sebenarnya kualiti mereka sangat rendah dan mungkin merosakkan pokok sawit anda, lalu anda menanggung kerugian besar.

Contohnya seperti berikut:

baja-palsu-01 baja-palsu-02 baja-palsu-03 baja-palsu-04

 

DILEMA SAWIT… MAKIN LAMA TANDAN MAKIN KECIL

Pernah kah kita tengok di kebun sawit kita, suatu ketika dulu buah keluar banyak. Tandannya besar-besar. Bila di timbang, tandan ini berat.

baja sawit terbaik

Namun, lama kelamaan buah semakin kecil. Bukan hanya kecil, bertambah ringan pula timbangannya.

Pernah kah terjadi di kebun sawit kita? Atau barangkali, pernah kah terjadi pada kebun sahabat-sahabat kita?

KENAPA TANDAN SAWIT MAKIN MENGECIL?

Tandan sawit, berat sawit dan hasil sawit semuanya adalah petanda. Iaitu petanda keadaan pokok kita.

Pokok ini mengalami kekurangan baja. Tanpa baja, tak dapat bahan nak keluarkan hasil sawit.

Ibarat nak buat air kopi jantan pekat, tapi kopinya sedikit. Lalu air kopi yang kita mahu tak berapa nak jantan. Rasa tawar sahaja.

Fresh cup of coffee.

CARA MENGEKALKAN TANDAN SAWIT

Jawapan kepada soalan ini adalah mudah. Jaga baja sepanjang masa. Suapaya pokok sihat.  Dan supaya pokok cukup bahan nak buat tandan sawit.

Barulah kita gembira lihat pokok kekal hasil buah bertandan-tandan!

logo

[Kajian Kes] Tanda Peniaga Baja “Kencing” Anda

Barangkali, kita pernah rasa was-was nak beli baja. Risau baja kita beli tu sebenarnya tiruan. Atau kita risau, peniaga baja cakap je baja dia bagus, walhal nak bagi baja dia laku.

Ini kes peniaga tipu atau bahasa harian kita panggil peniaga “kencing”.

10514540_746651722055882_3202394709543350991_n

Memang kita perlu risau. Kerana kita tengah keluarkan duit untuk melabur baja. Iaitu harapan kita, melabur sedikit untuk baja dan dapat hasil berlipat ganda.

BAGAIMANA CIRI-CIRI PENJUAL BAJA “KENCING” ANDA?

01-baja-terbaik

Apa yang bahaya adalah, peniaga begini mengatakan mereka ada kandungan baja yang sama seperti baja berjenama berkualiti tinggi. Namun, sebenarnya bahan baja mereka mungkin hanya pewarna sahaja. Yang kita risau adalah, baja mereka mungkin akan merosakkan pokok anda.

02-baja-terbaik

Mereka akan menarik anda menghubungi mereka dengan menggunakan testimoni dari baja berjenama berkualiti tinggi. Apabila anda hubungi mereka, lalu mereka burukkan produk baja berjenama. Kemudian beritahu bahawa mereka ada produk sama kualiti tapi harga lagi murah.

Hakikatnya, kualiti sangat berbeza. Baja palsu begini adakalanya beracun dan boleh menyebabkan pokok jadi tidak berbuah. Sudahlah rugi duit beli baja palsu murah, hasil pula tiada.

03-baja-terbaik

Ini adalah cara mengelirukan pengguna. Mereka cuba hubungi anda dan mengaku pembekal baja berkualiti original. Namun sebenarnya mereka cuba menjual produk yang tidak berkualiti dan merosakkan pokok.

KESIMPULANNYA, DAPATKAN BAJA DARI PEMBEKAL YANG SAH

Tambah Tandan Sawit

Dibawa Khas Oleh:

Mark & Force

logo

Dah Tabur Baja Butir, Kenapa Nak Susah Payah Pakai Baja Buah Lagi?

Bila kita pergi kedai baja, banyak jenis lah baja yang ada. Ada pakejing gitu. Ada pekejing gini.

Untuk pokok muda belum berbuah, kita boleh guna baja NPK 15-15-15. Sebabnya pokok muda perlukan baja seimbang nak bagi membesar.

Palm oil plantation and road. © Myrthe Verweij/Milieudefensie. Media: ONE-TIME USE ONLY. PLEASE DELETE AFTER USE.
Palm oil plantation and road. © Myrthe Verweij/Milieudefensie.
Media: ONE-TIME USE ONLY. PLEASE DELETE AFTER USE.

Untuk pokok dah berbuah pula, kita boleh baja NPK yang nilai K dia tinggi. K ni adalah kalium atau orang panggil juga potassium. Tujuannya, K ni akan bagi buah sawit kita jadi lebat.

PERSOALANNYA, KALAU DAH PAKAI BAJA K TINGGI, PERLU KE NAK PAKAI BAJA BUAH LAGI?

Baja buah ni boleh kata baja tambahan je. Unsur yang ada dalam baja ni biasanya fokus kat Boron. Iaitu unsur pelengkap kepada unsur K tadi. Yang nak bagi buah jadi lebat.

pikul guni

Jawapan perlu pakai ke tidak baja tambah buah ni adalah, bergantung kepada kebun sawit kita.

Sekiranya kita pakai baja butir NPK sahaja dah hasil lebih 0.5 tan seekar sebulan, itu dah memadai.

Sekiranya kita nak hasil lebih dari 1 tan seekar sebulan, boleh gunakan baja NPK dengan baja buah.

Namun, sekiranya kita dah pakai baja butir NPK sahaja dan hasil ciput sedikit beberapa ratus kilo je seekar, itu tandanya pokok kita memang tak cukup baja buah. Untuk kes ini, boleh rawat pokok dengan baja yang ada unsur Boron.

INI CARA NAIKKAN HASIL SAWIT YANG DAH TERBUKTI
—>

 

Bahaya Bila Pokok Berbuah Tapi Jadi Kurus

Pernahkah kita lihat pokok sawit berbuah lebat. Tapi makin lama makin kurus. Sampaikan pokok tu kurus meruncing ke atas.

Sawit Tiada Hasil

Kenapa Pokok Membesar Tak Seimbang?

Bentuk pokok sawit kita adalah gambaran kesihatan pokok tu. Macam kita juga. Waktu kecil kita pernah berlari-lari dan jatuh.

Akibat jatuh, kita pun luka. Kesan luka tu akan tinggalkan parut. Jadi dari parut kita dapat lihat gambaran kesakitan lalu.

Sama juga macam pokok sawit kurus meruncing bahagian atas. Ianya berlaku sebab pokok tidak mendapat zat cukup. Iaitu tiada unsur Phosphorous.

Kes ni boleh berlaku apabila kita tak beri pokok baja butir NPK yang secukupnya. Mungkin kita hanya tabur baja Urea padi. Atau boleh jadi kita tabur booster buah sawit sahaja.

Baja palsu, tak guna

Akibatnya pokok memang berbuah lebat mula-mula . Tapi lama-lama jadi rosak. Akhirnya tak berbuah langsung.

Kesan Apabila Pokok Kurus Meruncing

Apabila pokok meruncing, baja dan air tak dapat diagih dengan betul. Iaitu akan tersekat bahagian runcing tu.

Nak senang faham, tengok botol air mineral besar. Bila kita tuang, tak semua air dapat keluar dengan laju. Ada air tersekat kat tengkuk kecil botol.

Akibatnya pokok tak dapat baja dengan normal. Lalu lama kelamaan hasil sawit pun kurang.

Rawat Pokok Meruncing

Memandangkan pokok ni tak dapat agih baja dengan baik, maka kita perlu sediakan baja tandan buah yang mudah diserap oleh pokok. Supaya untuk bagi kekal keluarkan hasil sementara pulih.

Bentuk baja tandan buah sawit yang terbaik adalah baja cecair organik. Pastikan baja tersebut berkualiti yang memang terbukti berkesan. Juga dapat membantu meningkatkan serapan baja butir NPK menjadi lebih berkesan.

IMG_9329

Dengan ini, pokok akan terus berbuah lebat besar dan padat. Manakala pokok terus subur besar dan hidup lebih lama.

CONTOH POKOK YANG BERJAYA DIPULIHKAN

14040210_1142089752530349_8909228331265785138_n

Rawat pokok anda kembali berbuah di sini —>

RAWATAN SAWIT

Agro Prima Trade

 

PUNCA SAWIT PERNAH BERBUAH BANYAK, SEKARANG TAK BANYAK LAGI

Barangkali ada kat kebun kita atau kebun rakan kita kes begini. Awal-awal tanam, pokok berbuah lebat. Tandan keliling pokok.

Namun bulan-bulan seterusnya, hasil pun kurang dan terus kurang. Sampaikan ada pokok yang tak ada buah langsung. Bunga jantan je ada.

baja sawit terbaik, baja sawit kelapa terbaik, harga baja sawit mpob f4, baja sawit real strong, baja sawit mpob, baja sawit murah, baja sawit, kelapa sawit, sawit, baja terbaik, baja organik, baja organik sawit, baja cecair, baja kelapa sawit, baja kelapa sawit terbaik, baja fog, baja fertilizer optimum grow, fertilizer optimum grow, hasil sawit tak menentu

Akibatnya, bila jual buah sawit, dapat duit ciput sahaja. Parah betul macam ni. Sebabnya kita nak kena pusing modal beli baja dan bersih kebun lagi.

KENAPA HASIL JADI TAK MENENTU?

Ada beberapa keadaan puncanya. Iaitu punca dari semulajadi dan punca dari kita sendiri.

Boleh jadi baja yang kita guna tu adalah booster. Iaitu dia paksa pokok untuk bagi hasil tinggi mengejut dan drastik tiba-tiba. Bulan-bulan seterusnya, pokok jadi sakit dan merajuk tidak mahu berbuah lagi.

Baja palsu, tak guna

Boleh jadi juga, pada bulan tersebut belaku perubahan cuaca mendadak. Contohnya jerebu sangat teruk atau kemarau melampau. Akibatnya pokok terencat secara semulajadi.

NAMUN…

Apa yang berlaku adalah cuaca dah baik, baja dah tabur elok tapi tetap jadi kes hasil tak menentu. Untuk kes ini, biasanya baja yang kita tabur tu tak dapat bentuk tandan. Hanya bagi subur pokok je.

fertilizer

Memang sebelum tu ada tandan keluar lepas tabur baja. Ini kerana baja NPK tu bertindak balas subur kan pokok. Akar pula terpaksa berkerja keras cari baja semulajadi yang membentuk tandan sawit.

Mula-mula akar dapat jumpa baja tandan semulajadi didalam tanah setempat. Lepas dah habis guna untuk bulan tu, baja tandan semulajadi dalam tanah pun dah habis. Lalu tanah kekeringan unsur baja yang berfungsi dekat bahagian bentuk tandan.

bunga sawit, baja sawit terbaik, baja sawit kelapa terbaik, harga baja sawit mpob f4, baja sawit real strong, baja sawit mpob, baja sawit murah, baja sawit, kelapa sawit, sawit, baja terbaik, baja organik, baja organik sawit, baja cecair, baja kelapa sawit, baja fog, baja fertilizer optimum grow, fertilizer optimum grow

Akibatnya, kita tengok pokok sawit kita pun tak keluar tandan dengan lebat macam sebelum tu lagi.

CARA KEKALKAN HASIL

Caranya adalah kita bekalkan balik baja tandan yang disedut akar pokok. Unsur baja ini adalah BORON. Fungsinya untuk bentuk dinding sel bunga betina pokok sawit.

baja sawit terbaik, baja sawit kelapa terbaik, harga baja sawit mpob f4, baja sawit real strong, baja sawit mpob, baja sawit murah, baja sawit, kelapa sawit, sawit, baja terbaik, baja organik, baja organik sawit, baja cecair, baja kelapa sawit, baja kelapa sawit terbaik, baja fog, baja fertilizer optimum grow, fertilizer optimum grow, membaja musim hujan

Jadi dengan adanya bunga betina serta bunga jantan, pokok pun akan keluarkan tandan yang lebat. Hasil jualan pula akan naik berkali-kali ganda. Memang masyukkk!

baja sawit terbaik, baja sawit kelapa terbaik, harga baja sawit mpob f4, baja sawit real strong, baja sawit mpob, baja sawit murah, baja sawit, kelapa sawit, sawit, baja terbaik, baja organik, baja organik sawit, baja cecair, baja kelapa sawit, baja kelapa sawit terbaik, baja fog, baja fertilizer optimum grow, fertilizer optimum grow, hasil sawit tak menentu

 

Apa Tujuan Kita Tanam Sawit Sebenarnya?

Nak tanam sawit bukan mudah. Bukan juga susah. Hanya perlukan penjagaan ikut saranan.

Perlu jaga saliran, jaga prunning dan jaga baja. Dengan ada semua ni, barulah pokok dapat berbuah.

Palm oil plantation and road. © Myrthe Verweij/Milieudefensie. Media: ONE-TIME USE ONLY. PLEASE DELETE AFTER USE.
Palm oil plantation and road. © Myrthe Verweij/Milieudefensie.
Media: ONE-TIME USE ONLY. PLEASE DELETE AFTER USE.

JADI APAKAH TUJUAN KITA TANAM SAWIT?

Tujuannya adalah untuk dapatkan duit. Iaitu duit jualan buah sawit. Boleh guna duit buat tampung bayaran kereta, bagi family makan sedap dan buat tabung simpanan kecemasan.

duit

Itulah tujuan sebenar kita tanam sawit. Namun, apa yang berlaku adalah duit jualan sawit kita kurang. Puncanya dari hasil sawit yang rendah.

Sawit Tiada Hasil

Apabila duit jualan rendah, kita tak dapat pusing modal kebun dengan baik. Nak tak nak, kita kena upah orang bersih kebun.

Kena upah orang membaja dan kena upah orang prunning. Belum kira lagi kos baja dan lain-lain. Itulah terjadinya kes makan modal.

TIPS NAIKKAN JUALAN SAWIT

Ada dua cara nak naikkan untung jualan sawit. Pertama kita kurangkan kos. Iaitu kita guna baja yang lebih harga bajet.

Atau boleh jadi kita sendiri buat kerja-kerja kebun. Contoh, biasanya kita upah orang menabur baja, kemudian kita buat sendiri pembajaan. Jadi kita jimat kos upah.

Sumber Gambar: Blog Bulazbujamils
Sumber Gambar: Blog Bulazbujamils

Kedua, kita naikkan hasil sawit. Apabila hasil sawit naik, maka jualan sawit pun naik. Ianya bergantung kepada berat tandan dan jumlah tandan.

Adakalanya kita sudah tabur baja NPK dengan baik. Namun pokok tetap tak berbuah, ini kerana NPK hanyalah menyuburkan pokok. Untuk naikkan jumlah tandan, kita perlukan baja tambahan yang boleh hasilkan tandan.

Baja siap EM, bunga sawit, baja sawit terbaik, baja sawit kelapa terbaik, harga baja sawit mpob f4, baja sawit real strong, baja sawit mpob, baja sawit murah, baja sawit, kelapa sawit, sawit, baja terbaik, baja organik, baja organik sawit, baja cecair, baja kelapa sawit, baja fog, baja fertilizer optimum grow, fertilizer optimum grow

Baja tambahan adalah pelaburan. Dengan melabur sedikit untuk baja tambahan, hasil mungkin naik berkali-kali ganda. Itulah pelaburan kebun yang terbaik.

baja sawit terbaik, baja sawit kelapa terbaik, harga baja sawit mpob f4, baja sawit real strong, baja sawit mpob, baja sawit murah, baja sawit, kelapa sawit, sawit, baja terbaik, baja organik, baja organik sawit, baja cecair, baja kelapa sawit, baja kelapa sawit terbaik, baja fog, baja fertilizer optimum grow, fertilizer optimum grow, membaja musim hujan